Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Facebook Reklam - Pazarlama
#1
Facebook Reklam - Pazarlama

Facebook, sosyal medya denilince ilk akla gelen web sitelerinden biri. Site 2009 yilinin sonuna yaklastigimiz su gunlerde 350 milyonun uzerinde aktif kullaniciya ulasmis durumda ve Turkiye, Amerika ve Ingiltereden sonra sitede en cok kullaniciya sahip 3. ulke konumunda. Sitenin internet kullanicilari arasinda artan populerligi, basta Amerikadaki sirketler olmak uzere sosyal medya denilen bu yeni mecrayi reklam ve pazarlama icin kullanmak isteyen is dunyasinin da dikkatini cekmis durumda. Facebook da siteyi reklam, pazarlama, halkla iliskiler icin kullanmak isteyen kisi ve kurumlara cesitli cozumler sunuyor.
Facebookun sundugu reklam ve pazarlama araclarinin reklamverenler tarafindan kontrol edilen reklam ve pazarlama araclari, kullanicilar tarafindan yonlendirilen reklam ve pazarlama araclari ve piyasa analizi araclari olarak uce ayrilarak incelenmesinde fayda goruyorum.
REKLAMVERENLER TARAFINDAN KONTROL EDiLEN REKLAM ve PAZARLAMA ARACLARI
1- FACEBOOK ADVERTISING
Facebook Advertising, Facebookda reklam vermek isteyen sirket ve kisilere ulasmak istedikleri hedef kitleyi yerlesim yeri, yas, cinsiyet, anahtar kelimeler, calistigi yer, egitim durumu, konustugu diller, iliski durumu ve iliski tercihleri gibi kriterleri kullanarak belirleme imkani sunuyor. Facebook advertising, tasarlanan reklamin, varsayilan ayar olarak reklamverenin bulundugu yerlesim yerinde 18 yasin uzerindeki tum kullanicilara ulasmasini sagliyor. Ancak, yukarida belirttigim uzere reklamverenler yerlesim yeri, yas, cinsiyet, egitim durumu gibi cesitli filtreleri kullanarak reklamlarinin sadece hedefledikleri kullanici gruplari tarafindan gorulmesini saglayabiliyorlar.
Facebookun reklam yaraticisinda hedef kitlenizi yukarida saydigim kriterlere gore belirlerken ekranda reklamlarinizin ulasacagi kisi sayisi otomatik olarak gosteriliyor.

[Image: Screen-shot-2009-12-26-at-00.49.03.png]
Ornek olmasi acisindan Facebook reklam yaratma ekraninda hayali bir reklam uzerinden Turkiyedeki tum kullanicilari hedefledim. Soz konusu ekranda varsayilan ayar olarak gelen 18 yas uzeri kullanicilar secenegini de tum yas gruplari olarak degistirdigimde uygulama bana Facebookda yerlesim yeri Turkiye olan yaklasik 17.010.500 kullanici oldugunu gosterdi.

Facebook reklamlari, Facebook sayfalarinin saginda yer alan kolonda sergileniyor.
Kullanicilara yanda gorulen formatta sergilenen reklamlari tasarlarken girecegimiz bilgilerle reklam uzerine tiklayan kisilerin kendi web sitemize veya yine Facebook uzerindeki firma sayfamiza, grup sayfamiza, facebook uygulamasina ya da etkinlik davetiyesine yonelmesini saglayabiliyoruz.
Facebook reklamverenlere ucretlendirme icin iki secenek sunuyor: Cost Per Click (CPC tiklama basina ucret) ve Cost Per Thousand Impressions (CPM her 1.000 gosterim basina ucret). Bircok reklamveren odeme asamasinda performansa dayali bir ucretlendirme oldugu icin tiklama basina odeme (CPC) secenegini seciyor.

[Image: Screen-shot-2009-12-26-at-00.59.33.png]

[Image: Screen-shot-2009-12-26-at-01.22.29.png]

Facebook reklamlarini olustururken karsimiza cikan son ekranda kampanyanin gunluk butcesini belirleyebiliyor ve her halukarda gunluk odememizin belirlenen limitin ustune cikmamasini saglayabiliyoruz. Son olarak odeme yontemine bagli olarak her bir tiklama basina ne kadar odeyecegimize dair fiyat teklifini giriyoruz. Bu asamada ekranda benzer kullanicilarin tiklama basina ne kadar odeme yaptigina dair bir aralik veriliyor.
Facebook reklamlarinin en guclu yani bize ulasmak istedigimiz kitleyi tam olarak secme ve hedefleme imkani vermesi. Bu noktada Facebook reklamlarinin hedef kitle belirleme ozelliginin Facebook kullanicilarinin profillerinde acikladiklari bilgilerin kapsamina ve dogruluguna bagimli oldugunu belirtmekte fayda var.
2- FACEBOOK PAGES
Facebook Pages (Facebook sayfalari) firmalara kendilerini ve urunlerini tanitmalari icin Facebook uzerinde bir profil sayfasi olusturmalarina yarayan bir uygulama. Facebook uzerindeki diger kullanicilar Facebook sayfalarinin hayrani (fani) olarak firma yada markalarin kendileriyle iletisime gecmelerine izin vermis oluyorlar.
Aslinda Facebook sayfalari bircok acidan Facebook uzerinde kisisel olarak olusturdugumuz profillere benziyor. Ancak, kisisel profillerden farkli olarak bir marka yada urunun hayranlari, Facebook sayfasina sahip sozkonusu marka ile arkadas olarak degil ilgili Facebook sayfasinin hayrani olarak iletisime geciyor.

[Image: Screen-shot-2009-12-27-at-01.19.30.png]

Facebook sayfalarinin hayrani olan kullanicilar firmanin gonderdigi durum guncellemeleri ustunde yorum yaptikca yada firma sayfasinin duvarina yazi yazdikca buna iliskin haberler ilgili kullanicinin arkadasi olan diger Facebook kullanicilarina news feed uzerinden ulasiyor. Boylece sozkonusu Facebook sayfasina iliskin bilgiler Facebook kullanicilari arasinda kulaktan kulaga yayilarak markanin bilinirligine katkida bulunuyor. Ayrica, firmalar Facebook sayfalarinin populerligini artirmak icin yukarida verdigim Facebook reklamlarini da kullanabiliyorlar.
Firmalarin Facebook sayfalarinin hayran sayisini artirmak icin uygulayabilecekleri bir diger yontemde kendi web siteleri uzerinde Facebookdaki firma sayfalarina iliskin bilgi vermek.

[Image: Screen-shot-2009-12-27-at-01.40.53.png]

Facebook hayran sayfaniz hakkinda kendi web sitenizde bilgi vermek icin yine Facebookun sagladigi kodu kullanarak Facebookun fan box olarak adlandirdigi kutucugu web sitenize yerlestirebiliyorsunuz. Boylece firmalar web sitelerini ziyaret eden kullanicilara Facebookdaki sayfalari, sayfaya kimlerin uye oldugu ve firmanin Facebook sayfasi uzerinde girdigi guncellemeler hakkinda bilgi vererek Facebook sayfalarina daha fazla hayran toplama imkanina kavusuyorlar.
Diger taraftan, firmalar Facebook sayfalarinin hayrani olan kullanicilara firma sayfasinda profil resminin altinda yer alan send an update to fans butonunu kullanarak mesaj gonderebiliyor. Firmalar bu mesaj gonderme ozelligi ile hayranlarina firmanin uyguladigi kampanyalar ve etkinlikler hakkinda bilgi ulastirabiliyor.
Diger yandan, Facebook sayfalarina iliskin gelistirecegimiz uygulamalarla (applications) sayfa hayranlarinin Facebookdan ayrilmadan, ancak firmanin web sitesine ulasarak yapabilecekleri bazi islemleri yapmasini saglayabiliyor. Bu uygulamalar ornegin bir restoran icin restoranin Facebook sayfasi hayranlarinin Facebook uzerinden rezervasyon yapacagi bir uygulama olabilir. Ayni sekilde bir sinemada Facebook sayfasi uzerindeki bir uygulama ile hayranlarinin bilet satin almasini saglayabilir.
Facebook sayfasi olusturmak icin Facebook uzerinde kisisel bir profile ihtiyacimiz var. Bu profil bir nevi firma yada markanin Facebook uzerindeki temsilcisi gorevini goruyor.
Halihazirda Facebook, Facebook sayfasi olusturan kurumlardan herhangi bir ucret talep etmiyor. Belki de bu yuzden Facebook sayfalari Turkiyede sosyal medyada yer almak isteyen kurumlarin en cok basvurduklari yontem.
3 FACEBOOK APPLICATIONS
Facebook uygulamalari (Facebook Applications) sosyal medya ile ilgili bloglarda ve sosyal paylasim sitelerinde pazarlama uzerine yazilan kitaplarda en populer tartisma konularindan biri.
Facebook uygulamalarinin ne oldugunu anlatmak icin sozu fazla uzatmaya gerek yok. Farmville desem herhalde bir cok okuyucu Facebook uygulamalari ile ne kastettigimi anlayacaktir. Ancak, benim kastettigim uygulamalar oyunlarla ilgili olanlardan ziyade is dunyasinin kullanabilecegi uygulamalar uzerine.
Facebook 2006 yili Agustos ayinda kurdugu uygulama gelistirme platformu ile yazilim bilgisi olan kisilerin Facebook uzerinde calisacak uygulamalar gelistirmesine ve bunlarin kullanicilarin sayfalarinda gosterilmesine imkan veriyor. Facebook bu yazilimlarin site uzerinde gelistirilmesi ve kullanilmasi icin herhangi bir ucret talep etmiyor.

[Image: Screen-shot-2009-12-27-at-01.56.19.png]

2006 yilindan beri bircok firma sozkonusu uygulama gelistirme platformunu kullanarak normalde ulasamayacagi bir kullanici kitlesine ulasmayi basardi. Bu firmalarin en unlusu Facebook uzerinde basarili olan bircok oyunun gelistiricisi Zynga firmasi. Zynga normalde kendi web sitesi uzerinde host etse muhtemelen bu kadar populer olmayacak Farmville isimli oyunu, Facebook uzerinde gelistirdigi Farmville isimli uygulama ile 80 milyonun uzerinde kullaniciya ulastirarak sosyal medya sitelerinin en populer oyununu yaratmis oldu.
Hic kuskusuz oyunlar en populer Facebook uygulamalari, peki firmalar Facebook uzerindeki bu uygulama gelistirme platformunu ticari olarak nasil kullanabilirler?
Bu konuda da en iyi ornekler yine Amerikadan geliyor. Facebook sayfalarini anlatirken bahsettigim gibi Amerikada bircok restoran Facebook uzerinden rezervasyon yapilmasina olanak taniyan uygulamalara sahip. Ornek olarak Pizza Hut Facebook kullanicilarinin Facebookdan ayrilmadan siparis verecekleri bir Facebook uygulamasi gelistirmis. Yine Amerikadaki sinema zincirleri Facebook kullanicilarinin Facebook uzerinden sinema bileti alabilmelerini saglayan uygulamalara sahipler.
Shih (2009) Facebook uygulamasi gelistirmek icin firmalarin uc yontemi kullanabilecegini soyluyor:
Firmalarin kendilerinin bir Facebook uygulamasi yazmalari,
Facebook uygulamasi gelistirmede uzman bir ucuncu kisi yada firmadan bu hizmeti satin almalari,
Populer bir Facebook uygulamasina sponsor olmalari.
Soz Facebook uygulamalarina gelince firmalarin burada neler yapabilecekleri kendi hayal guclerine ve yaraticiliklarina kalmis durumda. Ancak, burda onemli olan firmalarin kullanicilara Facebookdan ayrilmadan urunlerini tanitabilmelerine hatta satmalarina olanak veren uygulamalar gelistirmeleri.
4- FACEBOOK EVENTS
Facebook etkinlik davetiyeleri (Facebook events) kisisel Facebook kullanicilarinin da arkadaslarini bir etkinlige davet etmek icin kullandiklari yontemlerden biri. Firmalarda Facebook etkinlik uygulamasini kullanarak bir etkinlik davetiyesi yaratabilir ve Facebook uzerindeki hayranlarini ya da potansiyel musterilerini bu etkinliklere davet edebilirler. Ayrica, bu uygulama kullanicilara etkinlige katilip katilmayacaklari hakkinda cevap verme imkani ve firmalarinda etkinligin ne kadar populer olacagini onceden tahmin etmelerine olanak sagliyor.
Sanal dunyadaki firma hayranlarini gercek dunyada yapilacak etkinliklerle firmaya daha bagli hale getirmek ve urun kullanicilarinin musteri memnuniyetini artirarak marka imajina katkida bulunmak hic kuskusuz akilci bir sosyal medya stratejisinin vazgecilmez ogelerinden biri olmali.
KULLANICILAR TARAFINDAN YONLENDIRILEN REKLAM ve PAZARLAMA ARACLARINA bir sonraki yazimda yer vericem.
KAYNAKLAR
Facebook Advertising, http://www.facebook.com/advertising
Facebook Pages, http://www.facebook.com/advertising/?pages
Reply


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Facebook Pazarlama yelizkorkmaz 0 1,452 17.02.13, 21:51:27
Last Post: yelizkorkmaz



Users browsing this thread: 1 Guest(s)